Tuesday, February 14, 2012

Sireh Junjung

Salam semua..

Sireh Junjung adalah menda yang wajib ada dalam hantaran, bak kata orang tua2.. Sireh ni adalah penghulu kepada kesemua hantaran yang lain. Kadang2 kita tak tahu pun kenapa perlunya ada sireh junjung ni..

Sebenarnya, dah menjadi adat orang Melayu kita ni, menhulurkan sireh junjung ni kepada pihak sebaliknya.. Selain menyerikan majlis, sireh junjung ni juga akan menyerikan lagi hantaran2 kita yang lain..

Masa Nisa bertunang dulu, Nenek Nisa ada suruh sepupu perempuan Nisa yang lain makan sireh tu supaya cepat sampai jodonhye.. Katanya, itu adat orang Melayu dulu2 lah.. (tapi meke xmakan pon, haha)

Sireh Junjung ni banyak maksud tersirat.. Almaklumlah, orang Melayu kita ni sgt lah tersirat tindak tanduk dan percakapannya,, Jom Kita tgk apa maksud brg2 yang ada di dalam Sireh Junjung:

Daun Sireh - rasa kelat2 - kemuliaan, berani dan teguh pendirian..
kapur - rasa payau - ikhlas dan baik hati..
pinang - kemuliaan dan keturunan serta zuriat yg baik2..
cengkih - rasa pedas - teguh pada prinsip
gambir - rasa pahit - keteguhan pendirian

Jadi, dgn maksud2 bagi setiap item yang selalu ada didalam sireh junjung tu, orang2 tua dulu2, mak ayah, atuk nenek kita semua membayang kan yang rasa2 pahit, pedas, kelat semua tu akan kita rasa di alam perkahwinan nnti..

kahwin ni bukan hanya akan ade yang manis2 aje.. cumanya, diharapkan bahawa kita sebagai pasangan suami isteri sama2 dari mula2 diijabkabulkan tu, supaya mengamalkan prinsip2 simbolik seperti ikhlas, baik hati, jujur, teguh pada pendirian, ada prinsip yang baik semua tu.. Supaya kita dapat harungi alam rumahtangga yang penuh pancaroba.. (sastera sikit ini hari oke)

Tapi jgn risau, xde lah pahit2 aje.. campur2.. pahit2 manis gtuw.. semua itu biasa aje..
Yang paling penting JUJUR dan KEPERCAYAAN mesti ada..

Ya, entri ini sgt panjang. Jadi, itu saja. byebye.

2 comments:

akudidi said...

hai dear, had add u. add me back yeah.sharing maring our wedding prep. hehe. http://civilgurl7.blogspot.com/

Nisa Shafie said...

Hi didi.. =) thank ye.. dah add u and link ur blog in mine.. thanks.. salam perkenalan.. =)